WSVO: Wieler Sport Vereniging Ooststellingwerf

WSVO is de vereniging voor de toerfietser op de weg (race) en de mountainbiker (MTB) in Ooststellingwerf. De vereniging is officieel opgericht op 1 januari 2017 en komt voort uit het samengaan van CyclOoststellingwerf en TFC 't Kamrad, afdeling MTB jeugd.

Visie

WSVO zet zich in voor de belangen van iedere wielersporter met oog voor de totale wielersport, dus zowel de wedstrijdsport als de recreatieve fietser. WSVO verbindt en creëert de juiste randvoorwaarden zodat iedereen de wielersport optimaal kan beleven. ​

Missie

WSVO stelt de beleving van de sporter centraal, creëert ruimte voor nieuwe vormen van verbinding en verbreedt haar blik op de wielersport.

De visie resulteert in vier kernen die de WSVO zal volgen.

- WSVO faciliteert passie en een veilige sport omgeving voor alle leden

- WSVO verbindt wielersporters met elkaar door drempels weg te nemen

- WSVO bedient de totale wielersport

- WSVO verbreedt haar blik en werkt waar mogelijk samen

Race

We richten ons als WSVO op de recreatieve racefietser en op amateur wedstrijd fietsers. Dit is een brede doelgroep. We zijn er voor de racefietser die af en toe een tocht(je) wil maken in groepsverband, maar ook voor de fanatieke racefietser die traint voor een wedstrijd. We organiseren voor de racefietsers een toertocht voor algemene deelname, maar er zijn ook in verenigingsverband diverse fietsavonden met diverse afstanden en inspanningsniveau's.

MTB

Met één van de mooiste MTB-gebieden van Nederland in de gemeente hebben we natuurlijk ook een MTB-afdeling. MTB wordt vaak individueel of in kleine groepen beoefend, maar in verenigingsverband zijn diverse vaste fietsavonden waar leden bij kunnen aansluiten. WSVO is verantwoordelijk voor het onderhoud van de vaste MTB-routes van Appelscha en werkt daarin nauw samen met Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten. Binnen de vereniging is er een vast aanspreekpunt voor onderhoud van de route. Wil je ook je steentje bijdragen aan het onderhoud? Meld je dan aan bij de onderhoudsgroep.

Jeugd

In de zomer van 2013 is gestart met MTB-trainingen voor jeugd vanaf 6 jaar in Appelscha. Een geweldig succes, wat mede de oorzaak is van het zelfstandig worden en de oprichting van WSVO. Iedere zondagochtend van september tot en met juni zijn ongeveer 120 kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 17 jaar actief bezig op de MTB. Onder begeleiding van goed opgeleide en ervaren MTB-trainers wordt in groepen getraind.

De groepen zijn ingedeeld op leeftijd, gecombineerd met het niveau van de MTB-er. De jongste jeugd begint in de C-groep en deze stromen door tot de A-groep.

Kinderen die graag eens willen kennismaken met de MTB-sport kunnen zich aanmelden bij de jeugdcoördinator en zijn daarna van harte welkom op zondagochtend tussen 9.30 en 11.00 uur. Voor kinderen die zelf geen fiets hebben is er een leenfiets beschikbaar en de beginnende kinderen kunnen via een speciale afspraak met Kramer Fietsverhuur in Appelscha een fiets huren voor € 15,00 per maand.

Overkoepelende sportbonden

WSVO is aangesloten bij zowel de NTFU als de KNWU (klik op de logo's voor meer informatie):

NTFU Logo                           5 okt. 2016 01 05 29